Zasady efektywnego uczenia, czyli o tym, jak stworzyć dziecku najlepsze warunki do przyswajania wied


Przyswajanie informacji jest uwarunkowane przez wiele czynników. Istotne znaczenie mają cechy indywidualne dziecka takie jak poziom inteligencji ogólnej, posiadane zdolności  oraz zainteresowania. Nie można również zapominać o  samym nastawieniu i motywacji do nauki. Bardzo ważną rolę odgrywa również stan psychofizyczny dziecka podczas nauki i miejsce w którym się ona odbywa. Odpowiednie warunki do nauki znacznie ułatwiają proces nabywania wiedzy. Bardzo dobrze jest nauczyć dziecko i przyzwyczaić je do pracy w odpowiednim rytmie. Po zakończeniu zajęć należy pozwolić dziecku odpocząć, zrobić to na co ma ochotę. Ważne jednak aby zabawa nie trwała zbyt długo. Dobrym pomysłem jest ustalenie określonej pory na odrabianie lekcji. Nasze dziecko musi nauczyć się systematyczności, musi wiedzieć, że lekcje odrabia się regularnie. Rodzic szczególnie gdy dziecko jest w młodszym wieku szkolnym powinien kontrolować co jego dziecko ma zadane każdego dnia. Aby efektywne uczenie się było możliwe dziecko musi mieć odpowiednie warunki do nauki. Zanim nasza pociecha zasiądzie do zeszytów warto zadbać by nic jej nie rozpraszało. Należy wyłączyć telewizor, komputer, radio, sprawdzić czy z sąsiedniego pomieszczenia nie dobiegają zbyt rozpraszające odgłosy. W pobliżu uczącego się dziecka nie powinno być włączonego komputera, ulubionej zabawki która skutecznie będzie odciągała jego uwagę. Im mniej rozpraszających bodźców tym lepiej. Należy zadbać aby każde dziecko miało swój kącik do nauki, najlepiej z własnym biurkiem oraz krzesłem przystosowanym do wzrostu. Pamiętajmy aby światło padało z lewej strony jeżeli dziecko jest praworęczne  a z prawej jeżeli dziecko jest leworęczne. Oświetlenie nie może być zbyt słabe ani zbyt jaskrawe aby dodatkowo nie nadwyrężać wzroku dziecka. Na stanowisku pracy powinien panować porządek, powinny tam być tylko te rzeczy które aktualnie są potrzebne dziecku do nauki. Istotne znaczenie ma również dostęp do świeżego powietrza, nie zapominajmy o przewietrzeniu pomieszczenia przed rozpoczęciem nauki. W pokoju nie może być za duszno. Optymalna temperatura wynosi 20-21 ºC. W trakcie nauki należy pozwolić dziecku na krótkie przerwy. Unikniemy w ten sposób ogólnego zmęczenia dziecka a tym samym spadku koncentracji uwagi. Nigdy nie zapominajmy o jeszcze jednym bardzo ważnym narzędziu jakim jest pochwała za dobrze odrobione lekcje, skuteczną naukę. Pochwała za dobrze wykonaną pracę dodaje dziecku skrzydeł. Jeżeli potrafimy dostrzec najdrobniejsze sukcesy dziecka i nagrodzimy je w włożony wysiłek sprawimy mu tym ogromną radość a tym samym zwiększymy motywację do nauki. Niestety często zdarza się, że rodzice płacą dzieciom za dobre wyniki w nauce. Nie jest to dobry pomysł, gdyż w ten sposób wyrabiamy komercjalny stosunek do nauki. Warto zastanowić się nad nagrodzeniem dziecka za jego całoroczny wysiłek i systematyczną pracę jakimś wymarzonym prezentem. Z pewnością będzie to wyraz naszego uznania cenny dla dziecka ze względów wychowawczych.         

Należy również pamiętać, iż stosowanie kar i gróźb powoduje, że nasze dziecko uczy się pod przymusem, ponieważ się boi.  Strach tylko na pewien czas mobilizuje dziecko do wysiłku. Nie stanowi on w żadnym wypadku zachęty do pilności i dobrej nauki. Atmosfera strachu powoduje stany lękowe i nerwowość u dzieci.

Rodzice są najważniejszymi wychowawcami dziecka, odgrywają największą rolę w życiu swojej pociechy. Ich postawa, metody wychowawcze, stosunek do dziecka wpływają najsilniej na kształtowanie się osobowości młodego człowieka. Dziecko powinno wiedzieć, że rodzice są zainteresowani jego nauką, osiągnięciami, dostrzegają sukcesy i cieszą się nimi. Nie bagatelizują kłopotów i w każdym momencie są gotowi pomóc swojemu dziecku. Należy pamiętać, że nauka to nie tylko żmudna praca ale również wielka przygoda nie pozbawiona zabaw i fantazji.

 

 

Literatura:

M. Łukasiewicz „Kurs szybkiego uczenia się, czyli 5 najważniejszych lekcji na temat super uczenia się”.

W. Polak "Organizacja pracy domowej ucznia. Zagadnienia obciążenia" .

J. Szurek "Jak pomagać dzieciom w nauce".

                                                          

Na podstawie literatury opracowała

Anna Turbiarz